Glutenvrij in Berlijn

Een week geleden zijn we vijf dagen naar Berlijn geweest. Wel leuk, zo eens er tussenuit, maar ik moet bekennen dat het glutenvrij moeten eten me toch altijd wat stress bezorgt.
We logeerden in het Novotel Berlin Am Tiergarten. Vooraf nagevraagd of er glutenvrij ontbijt mogelijk was, en dat was dus zo. Even vragen 's morgens aan de staff in de ontbijtruimte (hoewel ik na twee keer al herkend werd en dus niet meer moest vragen, maar hij onmiddellijk naar de keuken verdween wanneer ik aankwam), en dan kreeg ik een mandje met twee broodjes en nog twee sneetjes quinoabrood. Alles was apart verpakt, dus geen contaminatie mogelijk. Ik ben niet zo'n grote eter, dus voor mij was dit meer dan genoeg. Verder was er ook nog fruit en yoghurt aanwezig, en eieren enzo. Dus dat zat wel snor. In de lobby kon je ook wat glutenvrije snoeprepen kopen zag ik, van Schar, maar dit heb ik niet gedaan.
In de supermarkten in Duitsland is het aanbod glutenvrij veel groter dan hier in België. Zowat gelijk waar je binnenstapt, vb ook een DM drogist, ze hebben er wel wat glutenvrij spul. Soms zelfs heel veel.
Qua restaurantjes dan. Vooraf had ik een hele rits dingen uitgezocht en op kaart aangeduid. Helaas sommige van de meest interessant lijkende niet kunnen bezoeken omdat we er niet in de buurt gekomen zijn.
Waar heb ik dan wel gegeten?
Vapiano is een keten van restaurants met gezonde(re) voeding. Daar zijn we een aantal keer geweest. Ze hebben een menu met allergeenaanduiding, dus ze zijn wel bekend. Maar je moet er rekening mee houden dat er natuurlijk wel gluten gebruikt worden en kruisbesmetting mogelijk is. En best ook wat mee in het oog houden, zo had ik bijna brood in mijn salade gekregen. De salade was wel best lekker.
Nog een keten is Dean & David. Ook hier hebben ze een menu met allergenen. Echter ook daar dezelfde bemerking als hierboven: opletten of voor je het weet ligt er brood op de salade. De curry heb ik niet uitgeprobeerd.
De beste herinnering hou ik over aan Ki-Nova. Ook hier, op verzoek, een allergenenmenu. Ik had de detox salade genomen die erg lekker was. De dienster die we de eerste keer hadden, was duidelijk goed op de hoogte en bovendien heel erg vriendelijk en behulpzaam. De tweede keer had ik dezelfde salade genomen. Ook nu weer was de dienster (iemand anders) wel op de hoogte, dus dat was fijn.
Dus al bij al zijn er zeker plaatsen waar je glutenvrij kan eten, alleen blijft het zo verduiveld opletten vind ik.
Verder is Berlijn zelf natuurlijk wel absoluut de moeite waard.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kaarten maken - Tuesday Morning Sketches #721

Kaarten maken - Cheerful Sketches Challenge maart kaart 2

Kaarten maken - Tuesday Morning Sketches #710